• מכרזים
  • הגשת תוכניות
רשות ניקוז ונחלים כינרת
MENUMENU
  • אודות
      • אודות
        • מבנה הרשות
        • חזון
        • מדיניות הארגון
        • ספר טלפונים
        • תקני איכות
  • רשות ניקוז ונחלים כינרת
    • מידע כללי

      • מי אנחנו
      • הגשת תוכניות
      • חוקים ותקנות
      • מפת אגן ההיקוות
      • מפלס הכינרת
      • מכרזים
    • ניקוז ונחלים

      • אודות
      • תחזוקה
      • פרוייקטים
      • תמ"א 34 ב'
      • פרסום מפעלי ניקוז
    • שימור קרקע

      • אודות
      • פרוייקטים
    • הגנה על הסביבה

      • שחזור ביצה בעמק החולה 400 דונם
      • פרויקט החולה
      • מערכות הולכה וטיפול בשפכים
      • מאגרי קולחים ומערכות לסילוק קולחים
      • פעילות חקלאית
      • ממשק דייג בכינרת
      • שייט בכינרת
      • דלקים ושמנים
      • אשפה ופסולת מוצקה
      • מחנות צה"ל
      • מפעלי תעשיה
      • חופי הכינרת
      • מערכות ניקוז
  • איגוד ערים כינרת
    • מידע כללי

      • דף הראשי
      • מי אנחנו
      • מדריך חופי כינרת
      • מכרזים
      • חברי מועצת האיגוד
      • רישוי עסקים
    • ניהול חופים

      • חופים שקטים
      • חופים ללא אלימות
      • תעריפי חניה בחופים
      • נופש קראוונים
    • תכנון ופיתוח

      • תמ"א 13/13א לחופי האיגוד
      • תמ"א 13/13א 1 לחופי האיגוד- מפרץ אמנון
    • חקיקה ואכיפה

      • חוק הקמת האיגוד וחוקי העזר של האיגוד
  • מכרזים
  • חינוך והסברה
    • אודות

      • אודות
    • פרוייקטים חינוכיים

      • שומרי הנחל

      • אודות שומרי הנחל
      • פעילויות התלמידים
      • שומרי הנחל – קהילה מנטרת
      • מפת אתרי שומרי הנחל
      • הולכים על נקי
    • אקו כינרת – המעבדה השטה

      • אודות אקו כינרת
      • המעבדה השטה
      • בתי ספר
      • לקהל רחב
    • שביל סובב כנרת

      • רקע כללי
      • מקטעי השביל
      • ידיעת השביל
      • מתנדבים בשביל
      • מסלולי טיול
  • מידע ושירותים
    • מידע ושירותים

      • קו סובב כינרת
      • תעריפי חניה בחופים
      • מדריך חופי הכינרת
      • הרשות בתקשורת
      • מגזין ארץ הכינרת
      • מפלס הכינרת
      • תנאי שימוש באתר
    • שירותים אירגוניים

      • מכרזים
      • הגשת תוכניות
    • יצירת קשר

      • דווח על מפגע
      • כוכבית כינרת
      • ספר טלפונים
    • מידע על הכינרת

      • מקור השם כינרת
      • נתונים פיסיים
      • גיאולוגיה
      • ניטור
      • הסטוריה
      • מארג המזון בכינרת
      • מאזן המים
  • מאמרים
  • מסלולי טיול
  • דוברות ופרסומים
  • דרושים
  • אודות
  • רשות ניקוז ונחלים כינרת
  • איגוד ערים כינרת
  • מכרזים
  • חינוך והסברה
  • מידע ושירותים
  • מאמרים
  • מסלולי טיול
  • דוברות ופרסומים
  • דרושים
רשות ניקוז ונחלים כינרת
MENUMENU
  • אודות
      • אודות
        • מבנה הרשות
        • חזון
        • מדיניות הארגון
        • ספר טלפונים
        • תקני איכות
  • רשות ניקוז ונחלים כינרת
    • מידע כללי

      • מי אנחנו
      • הגשת תוכניות
      • חוקים ותקנות
      • מפת אגן ההיקוות
      • מפלס הכינרת
      • מכרזים
    • ניקוז ונחלים

      • אודות
      • תחזוקה
      • פרוייקטים
      • תמ"א 34 ב'
      • פרסום מפעלי ניקוז
    • שימור קרקע

      • אודות
      • פרוייקטים
    • הגנה על הסביבה

      • שחזור ביצה בעמק החולה 400 דונם
      • פרויקט החולה
      • מערכות הולכה וטיפול בשפכים
      • מאגרי קולחים ומערכות לסילוק קולחים
      • פעילות חקלאית
      • ממשק דייג בכינרת
      • שייט בכינרת
      • דלקים ושמנים
      • אשפה ופסולת מוצקה
      • מחנות צה"ל
      • מפעלי תעשיה
      • חופי הכינרת
      • מערכות ניקוז
  • איגוד ערים כינרת
    • מידע כללי

      • דף הראשי
      • מי אנחנו
      • מדריך חופי כינרת
      • מכרזים
      • חברי מועצת האיגוד
      • רישוי עסקים
    • ניהול חופים

      • חופים שקטים
      • חופים ללא אלימות
      • תעריפי חניה בחופים
      • נופש קראוונים
    • תכנון ופיתוח

      • תמ"א 13/13א לחופי האיגוד
      • תמ"א 13/13א 1 לחופי האיגוד- מפרץ אמנון
    • חקיקה ואכיפה

      • חוק הקמת האיגוד וחוקי העזר של האיגוד
  • מכרזים
  • חינוך והסברה
    • אודות

      • אודות
    • פרוייקטים חינוכיים

      • שומרי הנחל

      • אודות שומרי הנחל
      • פעילויות התלמידים
      • שומרי הנחל – קהילה מנטרת
      • מפת אתרי שומרי הנחל
      • הולכים על נקי
    • אקו כינרת – המעבדה השטה

      • אודות אקו כינרת
      • המעבדה השטה
      • בתי ספר
      • לקהל רחב
    • שביל סובב כנרת

      • רקע כללי
      • מקטעי השביל
      • ידיעת השביל
      • מתנדבים בשביל
      • מסלולי טיול
  • מידע ושירותים
    • מידע ושירותים

      • קו סובב כינרת
      • תעריפי חניה בחופים
      • מדריך חופי הכינרת
      • הרשות בתקשורת
      • מגזין ארץ הכינרת
      • מפלס הכינרת
      • תנאי שימוש באתר
    • שירותים אירגוניים

      • מכרזים
      • הגשת תוכניות
    • יצירת קשר

      • דווח על מפגע
      • כוכבית כינרת
      • ספר טלפונים
    • מידע על הכינרת

      • מקור השם כינרת
      • נתונים פיסיים
      • גיאולוגיה
      • ניטור
      • הסטוריה
      • מארג המזון בכינרת
      • מאזן המים
  • מאמרים
  • מסלולי טיול
  • דוברות ופרסומים
  • דרושים
  • אודות
  • רשות ניקוז ונחלים כינרת
  • איגוד ערים כינרת
  • מכרזים
  • חינוך והסברה
  • מידע ושירותים
  • מאמרים
  • מסלולי טיול
  • דוברות ופרסומים
  • דרושים
ראשי » מאמרים » הסירה העתיקה

הסירה העתיקה

בינואר 1986 שני אחים, יובל ומשה לופן, בניו של דייג ותיק מגינוסר וחובבי ארכיאולוגיה, שוטטו על חוף הכינרת. לאחר שנים של בצורת המים נסוגו וחשפו כברת חוף רחבה. לפתע ראו האחים מטבע עתיק ועוד אחד. הממצא עורר את סקרנותם. הם התקדמו ומצאו מסמרים עתיקים, ואחריהם הסתמנו קווי מתאר של דופן ספינה. כך החל הסיפור המופלא של הסירה העתיקה.

הסירה העתיקה

מנדל נון ז"ל, חוקר הכינרת ודייג ותיק מעין גב, הוזמן לראות את הממצא. הוא חשף בעדינות קטע מדופן הסירה, הבין שהיא עתיקה, וביקש לקרוא לרשות העתיקות. מנכ"ל רשות העתיקות הגיע למקום. לאחר דיונים והעלאת חששות – מפלס המים יעלה ויכסה את הסירה; הטרקטורים הנוסעים על החוף עלולים לפגוע בה; השמועה עליה תתפשט, סקרנים יגיעו, ייקחו "מזכרות" וישחיתו את הסירה – הסכים המנכ"ל שיש להתחיל בחפירה מיידית.

נשלחו שני ארכיאולוגים מרשות העתיקות לבושים בחליפות צלילה מיותרות. הסירה הייתה שקועה ומוגנת בטיט שלחוף האגם. לאחר שניקו השניים חול ליד הדופן, קפצו משמחה: הסירה עתיקה, והיא נבנתה לפי השיטה "שקע וסין". קשת, הנושאת לפי האמונה תקווה ובשורות טובות, הופיעה בשמיים.

הארכיאולוגים הנלהבים, בסיוע של מתנדבים רבים, חילצו את הסירה תוך אחד-עשר ימי חפירה. הועלתה סברה, שהסירה עתיקה היא מתקופתו של ישו. השמועה עשתה לה כנפיים. סקרנים מהארץ ומחו"ל הגיעו לראות את הסירה.

השגרירות האמריקאית הטיסה לארץ פרופ' מארה"ב, מומחה לסירות עתיקות. הוא בדק את הסירה ואישר, שאכן היא סירה עתיקה.

הסירה תוארכה כבת 2000 שנה בעזרת כלי החרס שנמצאו איתה, בדיקת פחמן 14 וטכניקת הבנייה. היא פותחת צוהר לעבר תקופה היסטורית מיוחדת, שבה היו חופי האגם רקע לפעולותיו של ישו ושל תלמידיו. אולי זוהי דוגמה לאחת הסירות שנזכרת אצל ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו בתיאורו את קרב מגדל במרד הגדול של היהודים ברומאים. יש לציין, שבכנסייה בכפר נחום יש פסיפס של סירה מתקופתה של הסירה העתיקה, שנמצא במגדלא.

עפ"י השרידים שנתגלו נאמדו אורכה של הסירה העתיקה ב-8.2 מ', רוחבה ב-2.3 מ' וגובהה ב-1.2 מ'. הוערך, לפי גודלה, שהיא הושטה בידי צוות של חמישה אנשים בסיוע מפרש ושני זוגות משוטים. היא שימשה, כנראה, לדייג ולהובלות. הסירה נבנתה בשיטת בנייה עתיקה: תחילה נבנתה המעטפת, אחר כך הותאמו הצלעות. החיבורים בין הלוחות הם של שקע וסין. הצלעות חוברו לגוף עם מסמרי ברזל. זוהו שנים עשר סוגי עץ ששימשו לבנייתה. עצים אלו נשתלו בשדרה שבכניסה לבית אלון.

בתחילת חודש פברואר החל מפלס הכינרת לעלות. עלה חשש שהסירה תתכסה במים. הארכיאולוגים פנו לאורטי ולשלומקה ממנהלת הכינרת בבקשה לעצור את המפלס העולה. הבקשה הגיעה מנשיא המדינה ומשר החקלאות. עלתה מחשבה לפתוח את סכר דגניה כדי להוריד את המפלס. בסוף נמצא פתרון – צוות ממנהלת הכינרת הביא שתי משאבות חזקות כדי לשאוב את המים מהבור שהלך והתמלא. כמו כן מחפרון של המנהלת הכין חומת מגן, בנוסף לשקים שמולאו בחול על ידי ילדי גינוסר והונחו בין הסירה למים.

בגלל חולשת קורות העץ של הסירה, שעם השנים הפכו רכות ורוויות מים, נעטפה הסירה במעטפת אשר כללה תמיכות פיברגלס וקצף פוליאוריתן. כדי שהסירה תצוף, מילאו את בור החפירה במים שנשאבו מן הכינרת. אכן, הספינה עמדה במבחן וצפה.

הובא מחפרון מן החולה על ידי מנהלת הכינרת, שפתח את בור החפירה לים. הסירה החלה לשוט לקול מחיאות הכפיים הנלהבות של הקהל, שבא לחזות בנס. הסירה העתיקה הושטה על הכינרת לבריכת שימור מיוחדת בבית יגאל אלון שגינוסר.

שימור הסירה ארך ארבע-עשרה שנה, והוא נועד להכינה לתצוגה בתנאי מוזיאון רגילים. תהליך השימור כלל את חיזוק העץ בשעווה סינתטית ואת ייבושו, תוך מניעת עיוותים והתפוררות. השימור לווה בקשיים רבים מאוד ובתקלות לא מעטות. לא הייתה דוגמה לשימור כזה בארץ. הוא נוהל על ידי אורנה כהן משמרת העתיקות, שהצליחה להתגבר את הקשיים ועל התקלות הבלתי צפויות.

בפברואר 2000, בדיוק ארבע-עשרה שנים מיום תחילת החפירה, הועברה הסירה ממבנה השימור לאולם תצוגת הקבע. גם היום נדרשים תנאים מוקפדים לשמירה על הסירה העתיקה – לחות וטמפרטורות קבועות ביום ובלילה, בחורף ובקיץ.

חוויית הסירה העתיקה היא חלק ממכלול תצוגות בבית יגאל אלון המוקדשות לאדם בגליל.

בסוף חודש יוני נערך בבית יגאל אלון אירוע חגיגי במלאת 25 שנה לגילוי הסירה. באירוע הוצג כל התהליך המרתק של גילויה ושימורה. הארכיאולוג התת-ימי, קורט רווה, סיפר על ההד הרב שעורר גילוי הסירה בעולם.

* רוב המידע שבכתבה באדיבות הנהלת בית יגאל אלון

כוכבית כינרת

שירות רציף לציבור 24/7 מכל טלפון

נתקלת במפגע? רצית לדעת באיזה חוף ניתן לערוך קמפינג? בירור שעות הנסיעה בקו סובב כינרת?

טלפון: 55477*

עקבו אחרינו:
  • Facebook
  • YouTube
כוכבית כינרת

שירות רציף לציבור 24/7 מכל טלפון

נתקלת במפגע? רצית לדעת באיזה חוף ניתן לערוך קמפינג? בירור שעות הנסיעה בקו סובב כינרת?

טלפון: 55477*

  • Facebook
  • YouTube
הידעת?
  • שביל סובב כינרת מקיף את הכינרת במסלול של 60 ק"מ במטרה להבטיח את נגישות הציבור לחופים. מוזמנים לצפות במקטעי השביל הפתוחים לציבור בדף השביל באתר

  • איגוד ערים כינרת ומשרד הפנים הקימו תחנות עזרה ראשונה בחופי "צינברי" ו "שקמים". בקרוב יופעלו עוד 2 תחנות הצלה ניידות

  • הכינרת היא האגם המתוק הנמוך בעולם

  • הפזמונאית והזמרת נעמי שמר נולדה בקבוצת כינרת ב-13 ביולי בשנת 1930 להורים שהיו ממייסדי הקבוצה

  • מקור השם כינרת הוא במקרא בספר במדבר ובספר יהושע המזכירים את "ים כנרת". גם בתלמוד ובמשנה הכנרת מופיעה בשם: "ימא של טבריא"

  • הקנס על השארת לכלוך בחופי הכינרת עומד על 750 ₪!

  • איך עושים קומזיץ בחוף? מביאים כלי שאפשר להבעיר בו אש מבלי שישרף (למשל חצי חבית) את השאריות לאחר כיבוי משליכים לפח

  • הַכִּנֶּרֶת היא ימה בארץ כינרות. זהו האגם הגדול ביותר בארץ ישראל אשר מכיל מים מתוקים. הכינרת מספקת כ-25% מצריכת המים בישראל ומהווה את אחד ממקורות מי השתייה וההשקיה העיקריים שלה

  • בחלוקת השבטים בתקופת ההתנחלות, שבט נפתלי קיבל את הכינרת

  • גם פקקים ובדלי סיגריות הם אשפה. הם נשארים על החוף, מתערבבים עם הצדפים ולא "עוזבים" את החוף. השליכו אותם לפח בתום הבילוי

  • בעונת ההטלה של האמנונים, המתחילה באמצע אפריל ומסתיימת באמצע יוני, הדייג באזור בקעת הבטיחה (בית ציידא) אסור

  • 2-4 שבועות הן זמן ההתכלות של עטיפות נייר המושלכות על החוף

Webtopus בניית אתרים
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
  • מפת אתר
  • עזרה
  • פידבק