עמק החולה הוא עמק מישורי בעל שיפועים מינימליים הגורמים לבעיות הצפה הן בשטחים החקלאיים והן ביישובים הסמוכים לו. עורקי הניקוז הראשיים בעמק החולה הינם התעלה המזרחית והמערבית, אשר מתחברות בנקודת 'מפגש התעלות' ויוצרות את תעלת הירדן. דרומית למפגש התעלות ממוקם גשר הפקק אשר מהווה צוואר בקבוק בכל הנוגע לזרימות השיטפוניות, לריקון העמק ולהערמות המים במעלה. תעלת הביטחון היא אחת מבין ה"יובלים" הרבים של תעלת הירדן. היא נמצאת בדרום-מזרח עמק החולה ומנקזת את מעיינות ונחלי הדופן של הגולן ומתחברת בסופה לתעלת הירדן, כ־300 מטרים צפונית לגשר הפקק בכביש 918.
רשות ניקוז ונחלים כינרת פועלת במרץ רב בשנים האחרונות בכל הנוגע לשיפור וייעול של פתרונות הניקוז בעמק החולה, אם זה ביצוע של הגבהת סוללות ההגנה של התעלה המזרחית והמערבית, הקמה של מתקני ניקוז עם שסתום אל חוזר (קלאפה) לצורך ריקון מהיר ויעיל של השטחים המוצפים לאחר האירוע ועוד.
בעת ספיקות שיא בתעלת הביטחון באירועים קיצוניים, תורמת הספיקה המגיעה מהתעלה להגדלת העומס ההידראולי ולהערמות המים אחורה באזור גשר הפקק וכן לעליית מפלסי המים בתעלה, הגורמת לגלישות משמעותיות מדופן התעלה הימנית של תעלת הביטחון.
בספטמבר 2015 רשות הניקוז קידמה הכנה של מודל הידראולי בעמק החולה שהוכן על ידי משרד מיאר – 2013. מטרת העבודה הייתה לתת תמונה אחידה וכוללת של תהליכי הזרימה בעמק החולה, כלי אשר יכול להוות פלטפורמה חשובה לתוכנית העבודה של רשות הניקוז ולקידום של תוכניות פיתוח ותחזוקה בהיבט הניקוז במרחב. אחת המסקנות החשובות של הדו"ח היא הצורך בהפחתת העומסים ההידראוליים על גשר הפקק באמצעות הטיה של תעלת הביטחון, דרומית לגשר הפקק.
רשות הניקוז קידמה מול משרד החקלאות את התוכנית להסיט את המוצא של תעלת הביטחון, שכיום מתחבר צפונית לגשר הפקק בתעלת הירדן, בכ־540 מטרים דרומה בנקודת התחברות מדרום לגשר הפקק. הטיה זו תאפשר, כאמור, ניקוז יעיל יותר של מי תעלת הביטחון ותקטין את העומסים הקיימים היום על צוואר הבקבוק בגשר הפקק. התוואי המוצע בתוכנית של התעלה עובר וחוצה שטחים חקלאיים של קיבוץ גינוסר ושל קיבוץ גדות אשר תומכים בתוכנית ומבינים את היתרונות והמשמעויות למזעור ההצפות בשטחים החקלאיים שבבעלותם במרחב.
רשות הניקוז, בשת"פ ובמימון של משרד החקלאות, החלה בימים אלה את העבודות להטיה של תעלת הביטחון, הכוללות בין היתר עבודות עפר מאסיביות, הקמה של מעבירי מים בחצייה של תשתיות דרכים, ריצוף ודיפון באבני בולדר לחיזוק ולייצוב התעלה. העבודה עתידה להסתיים בחודשים הקרובים ובתקווה שנוכל לראות עוד בחורף הקרוב ב־20/21 את תוצאות הפרויקט בהפחתת ההצפות והשיטפונות בעמק החולה.