המלצה לטיול: גן לאומי סוסיתא

כתבה: נעמה מנספלד, רט״ג

הגן הלאומי סוסיתא, הנמצא מזרחית לכינרת ומול קיבוץ עין גב, משמר שרידים מפוארים של העיר הקדומה "היפוס" (סוס ביוונית).
העיר הקדומה התפתחה כבר מהתקופה ההלניסטית (החל מהשנים 300 לפני הספירה), הגיעה לשיאה בתקופה הרומית ביזנטית והמשיכה להתקיים גם לאחר הכיבוש המוסלמי, עד שנחרבה ברעש אדמה אדיר בשנת 749 לספירה.



במהלך 20 השנים האחרונות נערכו באתר חפירות ארכאולוגיות על ידי משלחת החפירות של אוניברסיטת חיפה, בתחילה בראשותו של פרופ' ארתור סגל ולאחר מכן ד"ר מיכאל איזנברג. לאורך כל השנים הללו נעשו, במקביל לחפירות, עבודות שימור ופיתוח בהתאם לתוכנית אב שהוכנה על ידי רשות הטבע והגנים, שמטרתה הכשרת האתר לביקורי קהל. זאת תוך התבססות על ציר מרכזי להולכי רגל, "הדקומנוס מקסימוס" העתיק ודרכו ביקור בכל המתחמים השונים.
כעת, לאחר שנים של ציפייה, בזכות עבודות שימור ופיתוח נרחבות שהובילה רשות הטבע והגנים בשיתוף גופים נוספים, בהשקעה של כ־30 מיליון ₪, נפתח הגן לאומי חדש לקהל המבקרים הישראלי, שעתיד גם להפוך למוקד ביקור משמעותי של תיירים מכל העולם ובכך יתמוך רבות בתיירות המקומית.
המבקרים בגן הלאומי יוכלו לחוות ולהתרשם משלל ממצאים ארכאולוגיים מרשימים במיוחד מהתקופה הרומית ביזנטית, בהם הפורום, כיכר העיר המרכזית, מאגר מים ענק במרכז הפורום, שרידים של בזיליקה מפוארת ואודאון (תיאטרון קטן מקורה). בנוסף, שרידים של שבע כנסיות, שהגדולה בהן היא קתדרלה שצמוד אליה בפטיסטריום – מבנה המיועד לטקסי הטבלה לנצרות. בקתדרלה עדויות לרעידת האדמה הגדולה שהחריבה את העיר.
שכבה נוספת באתר מספרת את הסיפור המרתק של כיבוש סוסיתא על ידי חברי קיבוץ עין גב במלחמת העצמאות ואחזקת המקום לאחר מכן על ידי חיילי צה"ל, שהגנו על המקום מול הצבא הסורי עד למלחמת ששת הימים. ניתן לחוות ולהתרשם בגן הלאומי מעמדות הגנה ובונקרים, שרידי רכבל שהעביר אספקה לחיילים שעל ההר וכמובן תצפיות נוף מרהיבות לכל האזור ובעיקר לכינרת.
במסגרת עבודות הפיתוח הוכשרו באתר גם שני מבנים צה"ליים היסטוריים – הדרומי, המשמש כמרכז מבקרים, שירות והמחשת סוסיתא העתיקה; והצפוני, המתרכז בסיפור עין גב וסוסיתא. גם לטבע המרשים של הגן הלאומי ניתן מקום, כאשר אחד מחדרי המבנה נותר סגור כך שיוכל להמשיך ולשמש בית לעטלפי חרקים נדירים ששוהים בהר.
שלב נוסף ואחרון שהתבצע לטובת פתיחתו לקהל הרחב הוא סלילת דרך הגישה לאתר בצורה בטוחה, שבוצעה בהובלת רשות הטבע והגנים, בשיתוף פעולה עם המועצה האזורית עמק הירדן, חברי קיבוץ עין גב, משרד התיירות, אגף מורשת, רשות העתיקות, המשלחת הארכאולוגית של אוניברסיטת חיפה ונתיבי ישראל.
מוזמנים לבקר!