שם עברי: נחל שיאון, בעקבות אחד משמותיו המקראיים של הר חרמון
שם ערבי: ואדי עסל (נחל הדבש)
נ"צ לראש הנחל: 2740/8030 (שלוחת דודבן)
נ"צ לשפך הנחל אל נחל חרמון : 2610/7929 (ממזרח למושב שאר הישוב)
אורך הנחל: כ־20 ק"מ
שטח אגן ההיקוות : כ־35 קמ"ר
יובלים ראשיים לנחל : נחל ערער, נחל סנאים
ראשיתו של נחל שיאון בשלוחת דובדבן שבצפון-מזרח כתף שיאון, מצפון-מערב למצפה שלגים. מכאן נמשך הנחל מערבה בעמק רחב ועמוק. מדרונותיו חשופים למעט עצי ערער בודדים. לאחר כ־6 ק"מ פוגש הנחל את קו השבר הגדול ("העתק שיאון") המפריד בין כתף החרמון וכתף שירון שלמערבה; כאן פונה עמק הנחל לדרום ולדרום-מערב ויורד בקו ישר לאורך השבר אל צפון עמק החולה כשהוא חתור בעמק מרשים שעומקו כ־600 מ' ומדרונותיו תלולים למדיי. בהמשך חוצה את הנחל דרך עפר המקשרת בין נוה אטי"ב להר דוב, ומכאן ואילך מלווה את העמק חורש צפוף ועשיר של עצי אלון התולע, אלון מצוי, לבנה רפואי, אדר סורי, כליל החורש, אגס סורי ושזיף הדוב. כ־1.5 ק"מ מדרום-מערב לנקודה של חציית הדרך, מופיעה בגדה השמאלית של הנחל סדרת נביעות מים (עינות שיאון) – אלו נביעות עונתיות הניזונות ממי הפשרת השלגים של החרמון החודרים לקרקע. בחודשים אפריל-מאי שפיעתן רבה והן מזינות עד סוף האביב פלג מים במורד הנחל עד עמק החולה.
לאחר כמה מאות מטרים מעינות שיאון נפגש הנחל עם יובלו הראשי – נחל ערער, הבא מהר חבושית שמדרום לתחנת הרכבל התחתונה של אתר החרמון. מעל מפגש הנחלים שיאון-ערער, על כתף טופוגרפית קטנה, נמצאים שרידי "מזרעה" (כפר עונתי) בשם כפר דורא שבו נמצאו שרידי יישוב מן התקופה ההלניסטית. כפר זה הוא אחד מיישובי היַטוּרים ששלטו בחרמון ובבקעת הלבנון בתקופה ההלניסטית-רומית.
הנחל ממשיך הלאה לדרום ולדרום-מערב בתוך חורש צפוף ונהדר המצמיח באביב שפע פרחים, בחלקם נדירים – מישויה פעמונית, לוע הארי הגדול, אירוס החרמון, אירוס ארם נהריים, הפורחים לצד שפע של שיחי אחירותם החורש הפורחים בצהוב.
ליד צומת שיאון יוצא הנחל מתחום החרמון אל הפינה הצפון מזרחית של עמק החולה. מכאן הוא נמשך הלאה לדרום-מערב בערוץ רדוד ולאחר כ־3 ק"מ, ממזרח לשאר ישוב, הוא נשפך לנחל חרמון.
לאורך ערוץ נחל שיאון עובר שביל לא מסומן, שהתנועה לאורכו מותנית באישור צה"ל. שביל מסומן יורד מנחל ערער, חוצה את נחל שיאון מדרום לעינות שיאון ועולה מעברו השני של הנחל אל כתף שיאון וכביש מעלה גדעון. גם התנועה בשביל זה טעונה אישורים מיוחדים מצה"ל.